Een blog vullen: hoe kom je aan onderwerpen?

Een blog bijhouden voor je zaak is zeker een goed idee om zo meer verkeer naar je website te trekken. Daarnaast kan je met een blog ook goed je expertise laten zien én je klanten een extra service bieden. Maar help: hoe vul je een blog iedere keer weer opnieuw?

Waarom een blog bijhouden?

Een blog bijhouden betekent automatisch dat je vaker iets op je site zet. Google is dol op sites die actueel zijn. En je biedt mensen een reden om vaker langs te komen Ook dat waardeert Google: de hoeveelheid bezoekers zorgt voor een betere plek in de zoekresultaten. Schrijf je iets interessants, dan kan het zijn dat mensen het gaan delen, waardoor je naamsbekendheid krijgt.

Jij bent de expert!

Daarnaast laat je met een goed geschreven blog zien dat je een expert bent. Dat geeft vertrouwen en zal mensen sneller overhalen om met jou in zee te gaan. Zorg dat je blogs niet pure reclameteksten zijn, maar geef echt algemene info. Anders wordt het al snel als enkel reclame gezien!

Handleidingen

Je kunt een blog ook gebruiken om uit te leggen hoe je producten werken voor de kopers, bijvoorbeeld. Of om andere service te bieden aan je klanten.

Bloggen voor de zaak

Hoe vaak bloggen?

Tja, hoe vaak moet je bloggen? Dat is niet echt heel zwart/wit te zeggen, maar drie keer per week is een mooie richtlijn. Dan ben je heel actueel en mensen kunnen vaak nieuwe artikelen vinden op je site, waardoor ze sneller terug zullen komen. Nu is dat best veel als je bloggen er even naast denkt te doen. Maar zorg er wel voor dat je dan minimaal één keer per maand iets schrijft. Anders wekt het eerder het idee dat er weinig meer gebeurt en dat is niet echt goed voor je bedrijf. Jouw site is het visitekaartje van je bedrijf, vergeet dat vooral niet! Dus moet het er toch actueel en springlevend uit zien… Ook zal het geen of weinig effect hebben op het aantal bezoekers wat je dan nog trekt door je blog.

Wat voor soort site heb je?

Overigens is het aantal keer bloggen uiteraard ook afhankelijk van je site. Doe je het om mensen naar je site te lokken, waar je iets verkoopt? Of heb je een contentsite en verdien je door advertenties of affiliate links? Het mag duidelijk zijn dat je bij laatstgenoemde meer zal moeten doen dan één keer per maand bloggen. Bloggen is dan immers eigenlijk hét verdienmodel.

Welke onderwerpen om over te bloggen?

Maar ja, elke week drie keer bloggen betekent ook heel veel onderwerpen verzinnen… De onderwerpen moeten natuurlijk alles te maken hebben met je product, dienst of bedrijf. Je kunt denken aan actuele zaken rondom jouw beroep, een bepaald product uitlichten, nieuwsberichten, producten die eraan zitten te komen, handleidingen of ook gewoon eens een leuke anekdote (uiteraard bedrijf gerelateerd).

Wat als je niks kan verzinnen voor je blog?

Logisch als dit niet altijd lukt. Laat je eens inspireren door Google zelf. Tik een woord in en kijk welke zoekopdrachten naar voren komen bij de zoekresultaten. Doe een zoekwoordenonderzoek of kijk eens bij concurrenten waar zij over schrijven. Denk out of the box en schrijf juist iets wat je niet kunt vinden op internet. Vraag jezelf af welke vragen jouw potentiële klanten kunnen hebben en neem dat als onderwerp!

Onderwerpen voor een blog verzinnen...

Hulp bij je contentkalender

Nu is dat allemaal heel leuk bedacht, maar er kunnen meerdere redenen zijn om dit niet voor elkaar te krijgen.

  • Je hebt geen inspiratie!
  • Je hebt simpelweg geen tijd!
  • Je weet echt niks meer te verzinnen, maar schrijven zou wel gaan.
  • Je weet wel wat te verzinnen, maar schrijven lukt niet (om wat voor reden dan ook).
  • Je wilt gewoon je vak uitoefenen en dat is zeker niet bloggen!

Wel of geen blog?

Je kunt twee dingen doen. Of je waagt je er niet aan, wat gezien de voordelen wat het biedt toch een gemiste kans zou zijn. Of je vraagt om hulp. Huur een tekstschrijver in, die de teksten voor je verzorgd of vraag zelfs een VA (Virtual Assistent) om je te helpen. Zij (of hij) kan naast het schrijven dan bijvoorbeeld ook het verzinnen van de onderwerpen op zich nemen. Ook het plaatsen zou deze VA kunnen doen of zelfs de hele contentstrategie op zich nemen. Kost inderdaad geld, maar bespaart wel heel veel tijd! Tijd waarin jij juist geld kunt verdienen op de manier die jij leuk vindt: je eigen vak!

Wat kan ik voor je doen?

Ook ik kan voor jou aan de slag. Enkel voor het schrijven van de teksten, maar ook als VA. Daarbij kunnen we samen bekijken wat ik allemaal op me neem en wat jijzelf doet. Zo wordt het echt maatwerk, waarbij jij uiteraard het allemaal voor het zeggen hebt. Meer weten? Neem vrijblijvend contact met me op via mail of bel/app me even!

Afbeeldingen: Pixabay

Geef een reactie

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.