De juiste Call-to-action kan letterlijk goud waard zijn!

Als het dan moet, dan zou je hier eventueel kunnen klikken. Maar alleen als je dat echt graag wilt hoor! Poeh hé, straks klikken ze nog echt ook! Moet je toch echt niet aan denken!

Natuurlijk zal je zo jouw mensen niet verleiden om te klikken op jouw aanbod. Dat snap jij ook nog wel (hoop ik). Maar zeg eens eerlijk: besteed jij aandacht aan jouw CTA? Of kopieer je gedachteloos één van die kreten die je overal en nergens langs ziet komen?

Waarom een call-to-action belangrijk is

Met jouw ‘wake-up call’ schud je mensen wakker. Ze hebben je verhaal gelezen en jij laat nog even duidelijk weten waarom ze echt wel jouw product moeten hebben. En niet ooit, misschien wel eens een keer, maar gewoon NU. Niks aarzelen, gewoon doen. Dat een CTA dus krachtig moet zijn, mag duidelijk zijn. En daarmee is het ook meteen wel duidelijk dat een CTA iets meer moet zeggen dan enkel ‘klik hier’.

Pas je CTA aan!

De mooiste CTA’s zijn toch wel die voorbeelden die helemaal passen bij je verhaal. Je geeft er toch weer een persoonlijk tintje aan. Ik beken dat ik zelf echt niet goed word van die ‘tellsell’-sfeer. Maar eerlijk is eerlijk, het zal beter helpen dan het schuchtere toontje van de eerste zinnen in dit artikel. Niemand zit te wachten op een ‘aarzelend’ aanbod. Als jij al geen vertrouwen hebt in je eigen kunnen, waarom zou een ander dat dan wel hebben én er ook nog eens voor willen betalen? Dus ja, je mag heel enthousiast over je product of dienst vertellen en het aanprijzen!

verkopen cta
Wat ben jij: net zo duidelijk als een straatverkoper of…

Maar is het niet té?

Ik denk dat er een prima middenweg te bewandelen is tussen positief aanprijzen en té overdreven zijn. Maar ook daarin moet je echt kiezen wat bij jou en je product past. En je zult het nooit bij iedereen goed doen. Zoals ik al zei, krijg ik enkel ‘jeuk’ als ik te overdreven teksten zie staan. Voor mij ligt het er dan echt te dik bovenop. Terwijl een ander ervan smult en er met open ogen ‘intrapt’, om het maar even flauw te verwoorden. Maar aangeven waar jouw product de ander echt bij helpt en dat het daarom heel simpel te verkrijgen is, lijkt me een mooie tussenversie.

Een CTA is eigenlijk meer dan enkel de… CTA

Oké, die zin slaat nergens op. Maar wat ik zeggen wil: iemand aansporen om te kopen (=call-to-action) is niet enkel het kleine zinnetje onderaan of een korte alinea. Jouw hele artikel of pagina zal bijdragen aan het feit of de klant dit product of jouw dienst nodig denkt te hebben. Wat kan je dus allemaal doen in een artikel waarin je mensen graag wilt verleiden tot aankoop?

Even heel in het kort:

  • Je kunt het beste beginnen met een probleem op tafel te leggen waar je doelgroep mee te maken heeft of kan krijgen. Eigen ervaringen beschrijven (storytelling!) is hierbij een krachtig middel.
  • Natuurlijk komt dan jouw product om de hoek kijken en waarom dit zo goed helpt.
  • Benadruk vervolgens dat jouw klant het artikel (dienst) nodig heeft om zijn probleem nu op te lossen.
  • Zorg voor een knop waar de mensen simpel op kunnen klikken, waardoor het bestel- en betaalproces direct en eenvoudig in gang wordt gezet. En ja, bij die knop zet je een pakkende kreet zodat ze toch maar snel even klikken!
…wacht je lijdzaam af als een bedelaar?

50 voorbeelden van CTA’s ter inspiratie

Hieronder vind je 50 CTA’s. Waarbij inderdaad ook hele standaardvoorbeelden. Maar je kunt het wel gebruiken om inspiratie op te doen. En past deze standaardzin perfect in je verhaal? Tja, waarom dan ook niet?

Overigens kan je deze ‘kreten’ ook gebruiken om jouw blog te boosten. Lok reacties uit van de lezers!

50 Krachtige Call-to-Actions

1. Algemeen & Conversiegericht

  • Klaar om te starten? Klik hier!
  • Mis het niet – schrijf je nu in!
  • Ontvang direct toegang!
  • Claim je gratis [product/dienst] vandaag nog!
  • Word lid & ontdek het zelf!

2. Verkoopgericht

  • Bestel nu & profiteer van [korting/bonus]!
  • Wacht niet langer – de actie loopt bijna af!
  • Slechts een paar plekken beschikbaar – reserveer nu!
  • Wil je dit niet missen? Koop nu!
  • Upgrade vandaag nog & ervaar het verschil!

3. Leadgeneratie & Gratis Aanbiedingen

  • Download de gratis gids nu!
  • Ontvang direct je gratis [template/checklist]!
  • Meld je aan & ontvang exclusieve tips in je inbox!
  • Pak je gratis proefperiode – zonder verplichtingen!
  • Vul je e-mailadres in & krijg direct toegang!

4. Urgentie & FOMO (Fear of Missing Out)

  • Op = op! Bestel nu!
  • Nog maar [X] uur/dagen – wees er snel bij!
  • Vandaag laatste kans! Meld je nu aan!
  • Speciale aanbieding – alleen deze week!
  • Ben jij er klaar voor? Start nu!

5. E-mailmarketing & Nieuwsbrieven

  • Open nu & ontdek iets bijzonders!
  • Mis deze exclusieve deal niet – lees verder!
  • Jij bent uitgenodigd – klik hier om erbij te zijn!
  • Lees deze e-mail voordat het te laat is!
  • Dit wil je niet missen – bekijk het hier!

6. Social Media Engagement

  • Wat denk jij? Laat je reactie achter!
  • Tag een vriend die dit moet zien!
  • Dubbelklik als je het hiermee eens bent!
  • Deel dit met iemand die hier iets aan heeft!
  • Swipe omhoog voor meer info!

7. Dienstverlening & Coaching

  • Plan een gratis kennismaking!
  • Ik help je graag – boek nu een sessie!
  • Vraag nu je gratis strategiegesprek aan!
  • Kies jouw pakket & start vandaag nog!
  • Begin vandaag nog met [dienst] – ik sta voor je klaar!

8. Webshops & E-commerce

  • Shop nu & ontvang gratis verzending!
  • Voeg toe aan winkelwagen & profiteer!
  • Bestel vandaag, morgen in huis!
  • Laatste kans – voorraad bijna op!
  • Jouw must-have wacht op je – klik hier!

9. Gratis Strategiegesprek / Kennismaking

  • Ontdek wat coaching voor jou kan doen – boek een gratis sessie!
  • Heb je een vraag? Plan een vrijblijvend gesprek!
  • Samen kijken we hoe jij verder komt – boek je call nu!
  • Gratis kennismaking? Kies een tijd die jou uitkomt!
  • Wil je sparren over jouw uitdaging? Laat je gegevens achter!

10. Klanten Aantrekken & Leadgeneratie

  • Wil je groeien als [coach/ondernemer]? Download mijn gratis gids!
  • Ontvang mijn beste tips direct in je inbox – schrijf je nu in!
  • Vul je e-mail in en krijg gratis toegang tot mijn exclusieve [workbook/masterclass]!
  • Ben jij klaar voor de volgende stap? Vraag nu een gratis kennismaking aan!
  • Klaar om je [vaardigheid/bedrijf] naar het volgende niveau te tillen? Klik hier!
Wees dé marktkoopman: die prijst ook luid en overduidelijk zijn marktwaar aan!

Afbeeldingen: Pixabay.

Laat een reactie achter