Een contentkalender maken is een onmisbaar hulpmiddel bij een goed werkende contentstrategie. Maar hoe zet je die op? Wat komt erin te staan? En is dat alleen handig als je met meerdere mensen voor content zorgt of heb je er ook iets aan als je alleen hiervoor verantwoordelijk bent?
Contentstrategie en de contentkalender
Content moet je voor je laten werken. Dat is toch voor de meeste bedrijven het doel. Uiteraard pluk je daar de meeste vruchten van als je dit zo optimaal mogelijk doet. Af en toe in de wilde weg ergens iets plaatsen is leuk hoor…maar het zal niet echt zoden aan de dijk zetten.
Na het uitzetten van je contentstrategie is het van belang om dit ook gestructureerd toe te passen. En dan komt de contentkalender om de hoek kijken. Hierin leg je verschillende zaken vast, waardoor je precies weet wanneer je wat moet doen. Werk je met meer mensen, dan weet ook iedereen wie waar verantwoordelijk voor is. Wel zo helder en het voorkomt dat zaken blijven liggen of juist dubbel gedaan worden!
Wat zet je in een contentkalender?
Een contentkalender kan je zo uitgebreid maken als je zelf wilt. Het maakt ook uit met wie je deze kalender gebruikt. Is het puur voor jezelf, dan zal je minder info nodig hebben, dan bij een gedeeld document. Wat je er in ieder geval inzet:
- Onderwerp
- Datum van plaatsing, eventueel ook tijdstip
- Op welk kanaal plaats je het
- Een mogelijkheid om de status aan te geven
- Bij meerdere gebruikers de naam wie het artikel of andere content zal maken.
Met wie deel je dit hulpmiddel?
Dit hulpmiddel deel je uiteraard met de collega’s die meedoen met het creëren van content. Bij een groter bedrijf kan het noodzakelijk of handig zijn als ook leidinggevenden de planning in kunnen zien. Misschien zijn er mensen die wel onderwerpen kunnen aandragen, maar die zelf niet schrijven of andere content creëren. Misschien kan je daarvoor ook een mogelijkheid bieden bij je digitale contentkalender.
Online mogelijkheden
De tijd dat je met een Excel-bestand zat te knoeien, dat je dan moest delen of bijhouden of wat dan ook: gelukkig hoeft dat niet meer. Er zijn online talloze mogelijkheden. Even uitproberen welke site jou de beste mogelijkheden biedt is slim, want wat voor de één lekker werkt, hoeft voor de ander niet zo te zijn. Mijn klanten maken ook regelmatig gebruik van een dergelijk systeem en daarmee is het voor mij ook helder en overzichtelijk wat er van mij verwacht wordt. Er zit meestal de mogelijkheid bij om mijn artikel op deze manier ook in te leveren én kan ik ook direct via dit systeem communiceren.
Je hebt zowel betaalde als onbetaalde versies. Vaak kan je onbetaald diverse dingen al doen en kan je eventueel later uitbreiden. Mijn ervaringen met Trello en Asana zijn hierbij uitstekend. Maar er zijn er nog veel meer. Zo heb je nog Monday. Daar heb ik ooit wel aan geproefd, maar durf er niet veel over te vertellen.
De voordelen van een contentkalender
Maar wat maakt een contentkalender dan tot een tool die je gewoonweg wílt gebruiken?
- Het zorgt voor een betere planning en consistentie. Hierdoor weten je volgers ook waar ze aan toe zijn…
- Het voorkomt stress omdat je van tevoren al weet waarover je gaat schrijven en waarom.
- Het is lekker efficiënt omdat je bijvoorbeeld meerdere artikelen al klaar kunt maken en dan op de juiste datum in kunt plannen.
- Het geeft een duidelijk overzicht.
- Je marketingstrategie kan op deze manier veel effectiever worden. Je weet wat je waar en wanneer wilt plaatsen.
- De samenwerking met anderen op dit gebied is hiermee lekker overzichtelijk en optimaal te noemen.
- Je kunt met een contentkalender ook handig zien wat er allemaal al gedaan is.
- Met een contentkalender kan je ver vooruitdenken en daarmee nog creatievere ideeën opdoen. Je hoeft immers niet op het allerlaatste moment nog iets snel te verzinnen, maar je kunt het lekker laten sudderen en de beste ideeën gebruiken.
- Of je maakt er van die heerlijke brainstormsessies van, waarmee je de kalender kunt vullen.
Moeite met contentideeën op termijn
Heb je moeite met het verzinnen van onderwerpen voor je contentkalender? Dat hoeft niet direct een probleem te zijn. Zorg dat je ergens een lijstje hebt liggen. Dit kan een documentje zijn, maar zelf vind ik het nog veel handiger om gewoon een klein boekje op mijn bureau te hebben liggen. Kom je op een idee terwijl je ergens anders mee bezig bent, dan kan je dit snel even noteren. Surf gewoon eens bewust rond op internet bij concurrenten of bepaalde interessegebieden en noteer onderwerpen die je tegenkomt. Zo bouw je voor jezelf een database op aan onderwerpen. Ga je je contentkalender invullen, dan heb je genoeg om uit te kiezen.
Waar let je op bij onderwerpen?
Waarschijnlijk open deuren, maar ter inspiratie ook nog even waar je op kunt/moet letten bij het verzinnen van je onderwerpen:
- Doe aan zoekwoordenonderzoek.
- Kijk eens waar Nederland op zoekt op dit moment.
- Spring in op de tijd van het jaar.
- Doe aan storytelling en vertel eens iets persoonlijks, wat uiteraard relevant is voor jouw bedrijf.
- Gebruik verschillende soorten content. Dat leest niet alleen makkelijker, maar zegt vaak ook veel meer. Een grafiek, een filmpje of een duidelijke afbeelding, bijvoorbeeld. Daarnaast zal een tekst met afbeeldingen ook sneller bekeken worden dan alleen maar een saai stuk tekst… (tja, pijnlijk om als schrijver te moeten toegeven 😉).
Wat kan een VA of tekstschrijver voor je doen?
Heb je hulp nodig bij het maken van de contentkalender of enkel bij het maken van de teksten? Gelukkig zijn daar vakmensen voor. Ik en mijn collega’s (oké, concurrenten) helpen je graag. Dit kan heel eenvoudig zijn met enkel een tekst verzorgen, maar ook op alle vlakken wat betreft contentmarketing. Kijk goed wat iemand aan kan bieden en of dit biedt wat jij zoekt! Een Virtual Assistent kan net dé uitkomst bieden waardoor jij weer verder kunt met je eigen vak, bijvoorbeeld.
Zoals gezegd help ik je graag verder. Vrijblijvend informeren kan altijd!
Afbeeldingen: Pixabay
Over de auteur: Wil Cats is eigenaar van tekstbureau en online uitgeverij geWILde Teksten. Na diverse ervaringen op het gebied van schrijven is ze in 2017 voor zichzelf begonnen als tekstschrijver. Hiervoor heeft ze de cursus Copywriter gevolgd. Wil volgt regelmatig cursussen of opleidingen. In 2023 haalde ze haar HBO-module Storytelling en in 2024 HBO-module Contentmarketing. Ervaring heeft ze inmiddels onder andere als verslaggever (AD), copywriter voor diverse klanten en tekstschrijver voor diverse sites. Ook beheert ze haar eigen contentsites. Lees hierover meer bij Portfolio.