Contentstrategie: wat is het en waarom heb je het nodig?

Contentstrategie is niet meer weg te denken als je jezelf goed zichtbaar wilt maken op internet én er uiteraard ook klanten uit voortkomen. Je zult er vast al van alles over gehoord hebben, maar hoe pak je dit nu zelf aan? En waarom is een contentplan nu echt zo belangrijk?

Wat is contentstrategie?

Contentstrategie is een plan waardoor je op een efficiënte manier content creëert en verspreidt. Hierdoor zal jouw content bijdrage regelmatig zijn, waardevol en relevant voor jouw doelgroep. Hiermee kan je je bedrijfsdoelen sneller bereiken. Dit kan zijn:

  • Een grotere naamsbekendheid willen krijgen.
  • Meer klanten trekken via je online zichtbaarheid.
  • De service uitbreiden richting je klanten (en ze daardoor aan je binden). Hierbij kan je denken aan handleidingen, maar ook aan relevante informatieve artikelen die betrekking hebben op jouw producten of diensten.
  • En je weet er vast zelf nog meer te bedenken…

Waarom heb je een contentplan nodig?

Een contentstrategie voorkomt dat je zomaar iets aan het doen bent, maar zorgt ervoor dat je doordacht werkt aan het opbouwen van een sterke online aanwezigheid. Je houdt je heel doelgericht bezig met de frequentie van het plaatsen van content, maar ook met de relevantie van de artikelen. Door een plan te maken kan je beter de focus bewaren op de doelen die je bereiken wilt. Vaak kan je hierdoor eveneens je tijd en de middelen die je nodig hebt efficiënter inzetten.

Content schrijven

Wat zijn de belangrijkste elementen van contentstrategie?

Contentstrategie heeft meerdere elementen in zich:

  • Doelen: wat wil je bereiken met je content? Wil je beter te vinden zijn, service bieden, laten zien dat je veel kennis in huis hebt, de klanten aan je binden of bijvoorbeeld meer leads genereren?
  • Doelgroep: bij een goede contentstrategie bepaal je ook wie je doelgroep is. Door dit zuiver voor je te zien, weet je het beste aan te sluiten op wat zij nodig hebben of waarin ze geïnteresseerd zijn.
  • Contentcreatie: wat voor soort content ga je maken? Kies je voor een blog, een video, podcast?
  • Distributie: waar plaats je welke content?
  • Analyse en optimalisatie: een goede contentstrategie is niet alleen wat je wanneer plaatst, maar ook het meten van de prestaties van je content. Zo kan je immers ontdekken wat wel en wat niet aanslaat en hier je strategie op aanpassen!

Waarom moet je je doelgroep kennen?

We hadden het zojuist over een doelgroep. Je zult vast wel een idee hebben van wie jouw klanten zijn. Maar het biedt een hele grote meerwaarde als je je doelgroep ook werkelijk kent. Wat zijn hun behoeften? Waar kan je ze mee helpen? Met welke informatie, producten of diensten kan je je doelgroep van dienst zijn? Door met je content hierop in te spelen zal je ze immers sneller bereiken. Hierbij moet je trouwens ook denken aan de plek waar je doelgroep te vinden is.

Is het publiek wat vooral op Facebook te vinden is of juist op bijvoorbeeld Instagram? Raak je ze met podcasts of zullen lange, informatieve blogs beter werken? Zijn ze wetenschappelijk onderlegd en moet je hierop inspringen of zijn het eerder mensen die graag snel een oplossing willen hebben en daar verder geen diepe uitleg bij willen? Zijn het mensen die graag netjes aangesproken willen worden of voelen ze zich meer op hun gemak bij een gemoedelijke stijl? Pas daar dus ook je schrijfstijl op aan!

Welke manieren van contentdistributie zijn er?

Je kunt je content op meerdere manieren onder de aandacht brengen.

  • Eigen site
  • Social media
  • Via e-mail (e-mailmarketing)
  • Nieuwsbrieven waarop ze zich kunnen abonneren
  • Als gastblogger bijdragen aan bekende sites voor jouw doelgroep

Contentstrategie: zelf doen of laten doen?

Of jezelf aan de slag moet gaan met een contentplan hangt helemaal af van jouw interesse, kunde en tijd. Een goede strategie kost nu eenmaal tijd. Tijd waarin je ook je eigenlijke vak kunt uitoefenen. Grote bedrijven hebben vaak speciaal mensen in dienst die zich bezighouden met contentmarketing. Maar als kleine ondernemer heb je daar het geld helemaal niet voor. De oplossing is dan het inhuren van een Virtual Assistent. Een Virtual Assistent kan precies die taken op zich nemen die jij zelf niet ziet zitten.

Albert Einstein voor je contentstrategie?
Gelukkig hoeven we niet allemaal een ‘Einstein’ te zijn wat betreft content. Daar heb je immers vakmensen voor!

GeWILde Teksten inhuren

Ook ik kan als VA voor je aan de slag op het gebied van contentmarketing. Wat ik wel en niet doe bespreken we uiteraard uitvoerig, zodat het voor iedereen duidelijk is. Wat ik bijvoorbeeld zou kunnen doen:

  • Een contentplan samenstellen.
  • De onderwerpen aandragen.
  • Jouw doelgroep een ‘gezicht’ geven en zijn journey bepalen.
  • Geschreven teksten verzorg ik zelf. De overige content kan ik voor je regelen.
  • Het plaatsen van content.
  • Social media beheren.

Contact opnemen doe je geheel vrijblijvend via wil@gewildeteksten.nl. Of bel/app naar 06 23965397.

Afbeeldingen: Pixabay

Laat een reactie achter