Social media: heb je dat nu echt nodig als ondernemer? Je wordt toch hor en dol van al die berichten moeten schrijven en bijhouden? Voeg dat nu echt iets toe? Helaas…de tijden zijn veranderd. Misschien heb je juist social media wel nodig! En nee, dat doe je er niet zomaar even bij!
Relevante doelgroep bereiken
Ik heb het geluk (of dikke pech) dat mijn Facebookprofiel wordt overladen met ‘thema-artikelen’, naast de enkele berichten van vrienden. Want eerlijk is eerlijk: eigenlijk is Facebook allang niet meer het leuke kanaal waarmee je met je vrienden kon kletsen. Niet als je voor de gratis versie gaat, in ieder geval. Het overgrote deel wat je ziet zijn gesponsorde artikelen en aanverwante irritante reclame. En ja, die volgen inderdaad jouw interesses. Waardoor ik het idee heb gekregen dat heel de wereld in de coach business zit (door een eigen site die over persoonlijke ontwikkeling gaat).
Nu kan dat heel vervelend zijn omdat het op een gegeven moment gewoon je neus uitkomt. Maar oké, als bedrijf weet je wel dat je reclame bij de juiste doelgroep terecht komt. Dat is zeker een pluspunt van adverteren op dit soort manieren!
Voor- en tegenstanders van social media
Op mijn tijdlijn verschijnen uiteraard ook berichten van ‘schrijfgoeroes’ en al die mensen die beweren dat zij jouw bedrijf wel even binnen een dag winstgevend maken. De één schreeuwt dat je vooral op social media moet zitten, terwijl de ander dit juist ontkracht en beweert dat dat helemaal niet nodig is en het je juist heel veel overbodig tijd kost. Wie heeft gelijk? Waarschijnlijk allebei en hangt het helemaal af van het wereldje waarin je je begeeft. Jouw doelgroep, dus.
Help: Google!
Maar de tijden zijn enigszins veranderd. Waar je eerst genoeg had aan een hoge positie in Google, kan je nu toch even kritisch over dit punt na gaan denken. Onze grote vriend Google blijkt namelijk met zijn recente updates rake klappen te hebben uitgedeeld. Sites die altijd heel prominent zichtbaar waren in de resultatenpagina’s na een zoekopdracht, zijn dusdanig gekelderd dat de bezoekersstromen heel vreselijk zijn afgenomen. Volgens Start24 zijn er zelfs sites die meer dan 90% gedaald zijn qua verkeer!
De wijze les die we hieruit kunnen trekken is toch dat je meer kanalen moet hebben waar je vindbaar bent. En dan komen we niet alleen maar uit bij andere zoekpagina’s, maar juist bij social media. Uiteraard is het verstandig om hierbij meerdere platforms te gebruiken. Want ook daar kan immers zomaar opeens iets veranderen! Ik bedoel maar: ook META is een grote speler en die kan het ook zomaar op zijn heupen krijgen…
Zoeken via social media
We zitten met elkaar uren per dag te scrollen op onze social media. Logisch dat je juist dáár dus spontaan gevonden zult worden… Maar ook gericht trouwens. Je volledig op Google storten is dus allesbehalve slim. Google is belangrijk, maar niet alleen jongeren zoeken via social media. Ook ouderen zitten vaker op social media dan op zoekmachines.
Ik las pas een artikel over Pinterest en hoe interessant die wel niet is. Je kunt discussiëren of je Pinterest wel als social media moet zien. In het artikel van Doyoucopy wordt gesteld dat het een zoekmachine is. Op zich zit daar wel iets in, alleen met een extraatje: je kunt wel reageren op de gevonden afbeeldingen. Zelf vind ik het een heerlijke mix tussen zoekmachine, social media (hoewel ik meestal niet reageer…) en (vooral) een prachtig inspiratiebord. In hetzelfde artikel wordt uitgelegd hoe je Pinterest kunt inzetten. Zeker het lezen even waard!
Even social media erbij doen
En dan wordt er door veel bedrijven nog gedacht dat je social media er wel even bij doet. Een medewerker die het al razend druk heeft, krijgt dit ‘kleine stukje werk’ er nog wel even bij. Dat zal waarschijnlijk niet zo zijn als het om een grote reclamestunt voor op tv zou gaan.
Stom, want waar zitten mensen meer te kijken als we naar de uren kijken die ze besteden aan het specifieke beeldscherm? Ik heb geen cijfers, maar ik weet wel zeker dat we langer op internet zitten te koekeloeren dan dat we naar een televisieprogramma kijken. Social media beheren is dus een bloedserieuze zaak. En hier bovenop zitten is belangrijk. Een klacht netjes en snel wegwerken, zal goodwill kweken, terwijl het anders juist als een blok aan je been blijft hangen, om maar een voorbeeld te geven.
Hoe pak je het dan aan?
Ja, social media bijhouden kost tijd. Zeker als je snel en adequaat wilt handelen en dus snel wilt reageren op kwesties. Wat helaas ook wel van je verwacht wordt. Moet je hieraan meedoen? Dat is nog altijd helemaal aan jou. Maar wil je dit en is vooral tijd het probleem? Dan zou je kunnen overwegen om hiervoor iemand aan te nemen. Ben je te klein voor personeel? Geen paniek. Een virtual assistent kan een uitkomst zijn. Of kijk eens bij freelance tekstbureaus of bijvoorbeeld marketingbureaus. Ook zij kunnen werk uit handen nemen. Bijvoorbeeld door:
- Het aanleveren van teksten en/of overige content
- Het bijhouden van jouw social mediakanalen
- Een contentplanning voor je opzetten
- Je adviseren in het geheel
Vanzelfsprekend kan je ook mij benaderen. Mail, app of bel vrijblijvend!
Bronnen:
Afbeeldingen: Pixabay